cikgurosminaarshad.blogspot.com

Wednesday, 21 November 2012

contoh latihan koordinasi mata dan tangan

latihan 1
sambungkan titik-ritik









latihan 2 

sambungkan titik titik


contoh kegiatan pra tulisan



1. Mari Menabung
Alat yang diperlukan:
o    Kotak kasut yang salah satu sisinya mempunyai lubang, pastikan lubang berada tidak sejajar/searah satu dengan lainnya, hal ini agar permainan lebih bervariasi dan bertentangan.
o    Duit syiling/butang baju (lebih baik jika dengan pelbagai ukuran)
§  Permainan melatih pola pegang alat tulis (3 jari), koordinasi mata tangan, serta melatih kecekapan dan kelembutan jari tangan serta pergelangan tangan (bila anak mencuba memasukkan duit syiling /butang baju dengan pelbagai  posisi lubang.
2.      Membantu menjemur
        Alat yang diperlukan:
o    Penyepit kain
o    Gambar kanak-kanak/ saputangan/stokin
o    Tali diikat diantara dua kerusi)
§  Permainan melatih pola pegang alat tulis (3 jari), melatih kekuatan jari-jari dan koordinasi dua tangan serta koordinasi mata-tangan.
3.       Memasukkan kacang hijau ke dalam penyedut air plastik
Alat yang diperlukan:
o    Penyedut air plastik dan kacang hijau
§  Permainan melatih pola pegang alat tulis, koordinasi dua tangan, koordinasi mata-tangan, melatih kecekapan dan kelembutan jari tangan serta melatih konsentrasi dan kesabaran.

4.      Menguli dan membuat rekaan menggunakan doh
Alat yang diperlukan:
o    Tepung gandum,garam,pewarna dan sedikit minyak
Permainan melatih koordinasi mata-tangan, melatih mengawal
                      kekuatan dan gerakan jari tangan si kecil.

5.    Melakar bentuk (objek/ huruf/ nombor) menggunakan jari telunjuk di atas permukaan berlainan seperti di udara dan di pasir.
  Alat yang diperlukan:
              Pasir,besen atau bekas yang besar.
                        Permainan melatih koordinasi mata-tangan, melatih mengawal  
                        kekuatan  dan gerakan jari tangan si kecil.

6.    Menyambung Titik
Alat yang diperlukan :
Pensil,pensil warna, kertas putih.
                                Permainan melatih koordinasi mata-tangan, melatih
                                mengawal  kekuatan  dan gerakan jari tangan si kecil.
Aktiviti di atas merupakan contoh yang boleh dikembangkan menjadi kegiatan pra menulis yang bertujuan untuk menyediakan murid untuk menulis dengan baik dan berminat.

























Latihan 8
Sambungkan titik-titik dan warnakan.
















Latihan Kordinasi Mata Latihan Kordinasi Mata dan Tangandan Tangan

Aktiviti mengelas benda mengikut golongan atau kumpulan merupakan latihan bagi kordinasi mata dan tangan. Aktiviti –aktiviti lain yang boleh dilaksanakan seperti menyusun , mencantum dan mewarna gambar yang diselaras mengikut urutan. Aktiviti lain dalam aktiviti kordinasi mata dan tangan ialah mencantum titik atau sempang untuk membentuk huruf, memadankan gambar bagi benda-benda yang serupa, mencari sejumlah benda yang tersembunyi dalam sebuah lukisan dan juga aktiviti membuat garisan lurus dari atas ke bawah dan sebaliknya. Latihan mewarna dari kiri ke kanan dan sebaliknya juga dapat melatih murid bagi kordinasi mata dan tangan.

Setelah murid-murid menjalankan latihan pramenulis, faham dan tahu memegang pensel serta boleh duduk dengan cara betul, mereka boleh dilatih membentuk lambang-lambang tulisan. Bermula di kertas kosong tanpa garisan, diikuti latihan membentuk huruf pada garisan, di mana peringkat ini ialah peringkat menulis mekanis.

Latihan Pergerakan Mata



Latihan Pergerakan Mata

Latihan bagi mata seperti menutup kedua-dua mata murid dengan tangan, membuka mata dan menyebut benda-benda yang ditunjuk atau dipegang oleh guru. Aktiviti seperti menutup sebelah mata, melihat dan menyebut benda yang ditunjuk oleh guru dan dibawa dari kiri ke kanan dan sebaliknya. Aktiviti lain seperti menyebut benda-benda pelbagai saiz yang dipegang oleh guru. Seterusnya guru boleh menyuruh murid menyebut warna benda atau menyebut bentuk asas objek.

LATIHAN PERGERAKAN TANGAN



Latihan-latihan Pergerakan Tangan

 Dalam latihan pergerakan tangan,aktiviti seperti menggenggam dan membuka tangan beberapa kali secara berulang-ulang, menggenggam dan menghancurkan atau meronyok sehelai daun atau kertas, mengenggam dan merasa beg yang berisi kekacang dan memegang benda-benda seperti pensel dengan cara yang betul.  Latihan-latihan gerak jari dengan memain-mainkan jari, menekan-nekan jari, menggoyangkan tangan, meramas-ramas jari dan sebagainya., Aktiviti seperti memasang butang baju, menzip seluar dan serta latihan membuka dan mengikat semula tali kasut juga merupakan latihan pergerakan tangan . Latihan menggerakkan jari ini supaya murid-murid bersedia untuk menggunakan jari bagi memegang pensel disamping sebagai latihan penggunaan otot-otot tapak tangan dengan aktiviti membuat bentuk daripada plastisin, tanah liat atau tepung yang dibancuh dengan air.


Latihan Pergerakan Tangan Yang Bebas Untuk Menulis Dengan Sempurna

Aktiviti gerakan tangan secara bebas yang dilakukan oleh murid ini bertujuan supaya murid dapat menulis dengan selesa dan sempurna. Selain itu latihan membentuk garisan lurus, latihan membentuk corak-corak campuran bulatan dan garis lurus boleh dilakukan secara bebas. Latihan melukis gambar-gambar mengandungi garisan lurus dan bulat juga termasuk dalam aspek gerakan tangan secara bebas supaya akhirnya murid dapat menulis dengan lebih sempurna. Aktiviti bagi tangan juga boleh dilakukan melalui aktiviti melukis bentuk bebas menggunakan jari di udara, di meja, di lantai, di rumput, di belakang rakan tanpa menggunakan alat tulis seperti membentuk bulatan  dan menulis bentuk-bentuk di atas pasir atau tanah. Aktiviti merasa huruf sebenar dalam bentuk 3D, huruf kertas pasir dan menguntai manik secara bebas turut membantu murid membentuk huruf dengan mudah akhirnya.