cikgurosminaarshad.blogspot.com
Friday, 23 November 2012
Thursday, 22 November 2012
contoh latihan koordinasi mata dan tangan 3
latihan 6
sambungkan titik dan warnakan
latihan 7
sambungkan titik dan warnakan
latihan 8
sambungkan titik dan warnakan
sambungkan titik dan warnakan
latihan 7
sambungkan titik dan warnakan
latihan 8
sambungkan titik dan warnakan
contoh latihan koordinasi mata dan tangan 2
latihan 3
sambungkan titik titik
latihan 4
sambungkan titik titik
latihan 5
sambungkan titik titik dan warnakan
sambungkan titik titik
latihan 4
sambungkan titik titik
latihan 5
sambungkan titik titik dan warnakan
Wednesday, 21 November 2012
contoh kegiatan pra tulisan
1.
Mari Menabung
Alat
yang diperlukan:
o Kotak kasut yang salah satu sisinya
mempunyai lubang, pastikan lubang berada tidak sejajar/searah satu dengan
lainnya, hal ini agar permainan lebih bervariasi dan bertentangan.
o Duit syiling/butang baju (lebih baik
jika dengan pelbagai ukuran)
§ Permainan melatih pola pegang alat
tulis (3 jari), koordinasi mata tangan, serta melatih kecekapan dan kelembutan
jari tangan serta pergelangan tangan (bila anak mencuba memasukkan duit syiling
/butang baju dengan pelbagai posisi
lubang.
2.
Membantu menjemur
Alat yang diperlukan:
o Penyepit kain
o Gambar kanak-kanak/ saputangan/stokin
o Tali diikat diantara dua kerusi)
§ Permainan melatih pola pegang alat
tulis (3 jari), melatih kekuatan jari-jari dan koordinasi dua tangan serta
koordinasi mata-tangan.
3.
Memasukkan
kacang hijau ke dalam penyedut air plastik
Alat
yang diperlukan:
o Penyedut air plastik dan kacang hijau
§ Permainan melatih pola pegang alat
tulis, koordinasi dua tangan, koordinasi mata-tangan, melatih kecekapan dan
kelembutan jari tangan serta melatih konsentrasi dan kesabaran.
4.
Menguli dan membuat rekaan menggunakan
doh
Alat
yang diperlukan:
o Tepung gandum,garam,pewarna dan
sedikit minyak
Permainan melatih koordinasi
mata-tangan, melatih mengawal
kekuatan dan gerakan jari tangan si kecil.
5. Melakar bentuk (objek/ huruf/ nombor)
menggunakan jari telunjuk di atas permukaan berlainan seperti di udara dan di
pasir.
Alat yang diperlukan:
Pasir,besen atau bekas yang besar.
Permainan melatih
koordinasi mata-tangan, melatih mengawal
kekuatan dan gerakan jari tangan si kecil.
6.
Menyambung Titik
Alat
yang diperlukan :
Pensil,pensil
warna, kertas putih.
Permainan melatih koordinasi
mata-tangan, melatih
mengawal kekuatan
dan gerakan jari tangan si kecil.
Aktiviti di atas merupakan contoh yang
boleh dikembangkan menjadi kegiatan pra menulis yang bertujuan untuk
menyediakan murid untuk menulis dengan baik dan berminat.
Latihan
8
Sambungkan titik-titik dan
warnakan.
Latihan Kordinasi Mata
Latihan Kordinasi Mata
dan Tangandan Tangan
Aktiviti mengelas benda mengikut
golongan atau kumpulan merupakan latihan bagi kordinasi mata dan tangan.
Aktiviti –aktiviti lain yang boleh dilaksanakan seperti menyusun , mencantum
dan mewarna gambar yang diselaras mengikut urutan. Aktiviti lain dalam aktiviti
kordinasi mata dan tangan ialah mencantum titik atau sempang untuk membentuk
huruf, memadankan gambar bagi benda-benda yang serupa, mencari sejumlah benda
yang tersembunyi dalam sebuah lukisan dan juga aktiviti membuat garisan lurus
dari atas ke bawah dan sebaliknya. Latihan mewarna dari kiri ke kanan dan
sebaliknya juga dapat melatih murid bagi kordinasi mata dan tangan.
Setelah murid-murid menjalankan
latihan pramenulis, faham dan tahu memegang pensel serta boleh duduk dengan
cara betul, mereka boleh dilatih membentuk lambang-lambang tulisan. Bermula di
kertas kosong tanpa garisan, diikuti latihan membentuk huruf pada garisan, di
mana peringkat ini ialah peringkat menulis mekanis.
Latihan Pergerakan Mata
Latihan Pergerakan Mata
Latihan bagi mata seperti menutup
kedua-dua mata murid dengan tangan, membuka mata dan menyebut benda-benda yang
ditunjuk atau dipegang oleh guru. Aktiviti seperti menutup sebelah mata,
melihat dan menyebut benda yang ditunjuk oleh guru dan dibawa dari kiri ke
kanan dan sebaliknya. Aktiviti lain seperti menyebut benda-benda pelbagai saiz
yang dipegang oleh guru. Seterusnya guru boleh menyuruh murid menyebut warna
benda atau menyebut bentuk asas objek.
LATIHAN PERGERAKAN TANGAN
Latihan-latihan Pergerakan Tangan
Dalam latihan pergerakan tangan,aktiviti seperti menggenggam dan membuka tangan beberapa kali secara berulang-ulang, menggenggam dan menghancurkan atau meronyok sehelai daun atau kertas, mengenggam dan merasa beg yang berisi kekacang dan memegang benda-benda seperti pensel dengan cara yang betul. Latihan-latihan gerak jari dengan memain-mainkan jari, menekan-nekan jari, menggoyangkan tangan, meramas-ramas jari dan sebagainya., Aktiviti seperti memasang butang baju, menzip seluar dan serta latihan membuka dan mengikat semula tali kasut juga merupakan latihan pergerakan tangan . Latihan menggerakkan jari ini supaya murid-murid bersedia untuk menggunakan jari bagi memegang pensel disamping sebagai latihan penggunaan otot-otot tapak tangan dengan aktiviti membuat bentuk daripada plastisin, tanah liat atau tepung yang dibancuh dengan air.
Latihan Pergerakan Tangan Yang Bebas Untuk Menulis Dengan Sempurna
Aktiviti gerakan tangan secara bebas yang dilakukan oleh murid ini bertujuan supaya murid dapat menulis dengan selesa dan sempurna. Selain itu latihan membentuk garisan lurus, latihan membentuk corak-corak campuran bulatan dan garis lurus boleh dilakukan secara bebas. Latihan melukis gambar-gambar mengandungi garisan lurus dan bulat juga termasuk dalam aspek gerakan tangan secara bebas supaya akhirnya murid dapat menulis dengan lebih sempurna. Aktiviti bagi tangan juga boleh dilakukan melalui aktiviti melukis bentuk bebas menggunakan jari di udara, di meja, di lantai, di rumput, di belakang rakan tanpa menggunakan alat tulis seperti membentuk bulatan dan menulis bentuk-bentuk di atas pasir atau tanah. Aktiviti merasa huruf sebenar dalam bentuk 3D, huruf kertas pasir dan menguntai manik secara bebas turut membantu murid membentuk huruf dengan mudah akhirnya.
Subscribe to:
Posts (Atom)