Prabaca
Prabacaan merupakan kesediaan murid
untuk membaca, iaitu kesediaan untuk bacaan awal atau asas. Ianya meliputi
kemahiran pengamatan pendengaran, penglihatan, aktiviti kordinasi psikomotor,
latihan menajamkan daya ingatan dan latihan bahasa pertuturan. Aktiviti
pengamatan penglihatan bertujuan untuk melatih keupayaan mata mengecam
bentuk-bentuk manakala aktiviti pengamatan pendengaran untuk mempertingkatkan
ketajaman pengamatan penglihatan dan pendengaran. Aktiviti permainan huruf,
sukukata dan perkataan sebagai pengukuhan bagi pergerakan tangan dan mata.
Antara aktiviti lain bagi
memperolehi kemahiran prabacaan ialah aktiviti membezakan bentuk. Objektifnya
untuk mengecam bentuk yang berlainan di dalam satu set bahan bantu belajar.
Aktiviti meneka bentuk juga boleh dijalankan yang bertujuan mengecam bentuk
dengan menggunakan deria sentuh. Aktiviti lain seperti memadan huruf, yang
bertujuan dapat memadankan bentuk huruf yang sama, aktiviti nama saya, mengeja
nama sendiri, mengenal susunan atau urutan huruf, aktiviti benda-benda di
sekeliling saya yang bertujuan mengaitkan huruf dengan bunyi perkataan,
aktiviti mengumpulkan kad huruf, menghasilkan mobil abjad. Pada peringkat murid di prasekolah atau
tadika terdapat banyak lagi aktiviti prabacaan yang boleh dijalankan dalam
proses pengajaran dan pembelajaran. Aktiviti kotak huruf misalnya yang
bertujuan untuk mengaitkan huruf dengan bunyi perkataan. Permainan lain seperti
“Di Manakah Saya”, “Permainan Kad Nama”, “Pokok Nama” dan aktiviti membina
perkataan,
Kaedah Abjad
Berfokus
pada penghafalan abjad, pembentukan suku kata , perkataan dan frasa, membaca
ayat dan aktiviti mengeja menggunakan Bahan Bantu Belajar yang sesuai. Kaedah
ini juga dikenali sebagai kaedah mengeja. Murid perlu mengenalpasti nama-nama
huruf melalui latihan menyebut dan menghafal abjad a hingga z, ( huruf besar
dan kecil ). Penggunaan Bahan Bantu
Belajar amat membantu guru bagi membolehkan murid menguasai aktiviti membaca. Setelah
murid menghafal semua nama huruf, murid perlu di tekankan nama dan bunyi huruf vokal
( a, e, i, o dan u ). Seterusnya pembentukan suku kata secara berturutan dan
diikuti perkataan iaitu latih tubi mengeja. Pengejaan dilakukan dengan menyebut
nama huruf dan seterusnya diikuti dengan sebutan suku kata.
Kaedah Suku Kata
Dalam
melaksanakan aktiviti seperti menyebut nama huruf abjad A hingga Z ( huruf besar dan kecil ), menyebut sukukata V(vokal) dan KV
(konsonan vokal), mengeja suku kata, perkataan dan frasa serta latihan membaca
ayat. Penggunaan bahan bantu belajar yang sesuai diperlukan bagi membantu
pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran yang berkesan.
Kaedah Pandang dan Sebut
Aktiviti
utama kaedah ini ialah memandang dan menyebut. Kaedah ini memerlukan murid melakukan aktiviti
menyebut perkataan, mencerakin perkataan supaya menjadi suku kata. Ia juga
dinamakan kaedah seluruh perkataan kerana pelajarannya bermula dengan
memperkenalkan perkataan terlebih dahulu, barulah huruf atau sukukata.
Seterusnya murid dikehendaki membina dan membaca ayat. Dalam melaksanakan
kaedah ini, guru perlu juga menggunakan bahan bantu belajar seperti kad
imbasan, di mana murid menyebut perkataan-perkataan secara berulang-ulang.
Murid sepatutnya memandang gambar objek yang ditunjuk dan seterusnya menyebut
perkataannya pula. Ini bermakna dalam kaedah ini, langkah pertama menyebut
perkataan, diikuti mencerakin perkataan supaya menjadi suku kata. Langkah
seterusnya ialah latihan membina dan membaca ayat. Penggunaan bahan Bantu
belajar perlu disediakan oleh guru untuk melaksanakan kaedah ini.
Kaedah Fonik
Menekankan
penguasaan murid terhadap hubungan antara huruf dengan bunyi, tanpa mengingat
nama huruf. Bermula huruf vokal, diikuti huruf konsonan dan seterusnya
pembentukan sukukata serta perkataan bermakna. Aktiviti yang boleh
dilakukan seperti membunyikan huruf dengan asosiasi benda (Bahan Bantu Belajar).
Aktiviti membantangkan sukukata dan perkataan ialah menyuruh murid menyebut atau membunyikan perkataan tanpa membatang
suku kata menggunakan BBB. Aktiviti seterusnya ialah membaca frasa dan ayat, di
mana dengan menggunakan BBB murid dikehendaki membaca frasa, diikuti aktiviti
membaca ayat yang lengkap.
No comments:
Post a Comment